Cerir radıyallahu anh şöyle dedi: Resulullah sallallahu aleyhi ve sellem'e ansızın görmenin hükmünü sordum. Hemen gözünü başka tarafa çevir buyurdu. (Müslim, Adab 45. Ayrıca bk. Ebu Davud, Nikah 43; Tirmizi, Edeb 28) Ümmü Seleme radıyallahu anha şöyle dedi: Ben Resulullah sallallahu aleyhi ve sellem'in yanında bulunuyordum. Meymune de vardı. İbni Ümmi Mektum çıkageldi. Bu olay, biz örtünmekle emrolunduktan sonra idi. Nebi sallallahu aleyhi ve sellem bize: Örtünün buyurdu. Biz: O ama biri değil mi, Ey Allah'ın Resulü? Bizi göremez, bilemez, dedik. Bunun üzerine Hz. Peygamber: Siz ikiniz de mi amasınız, onu görmüyor musunuz buyurdu. (Ebu Davud, Libas 34; Tirmizi, Edeb 29) Ebu Said radıyallahu anh'den rivayet edildiğine göre Resulullah sallallahu aleyhi ve sellem şöyle buyurdu: Erkek, erkeğin avret yerine, kadın da kadının avret yerine bakamaz. Bir erkek başka bir erkekle; bir kadın da başka bir kadınla bir örtü altında yatamaz. (Müslim, Hayz 74. Ayrıca bk. Tirmizi, Edeb 38; İbni Mâce, Taharet 137)

Bu üç hadisi şerifte ortak nokta, gözü haramdan sakınma tavsiyesidir. Birinci hadiste, kasıtsız olarak ansızın bir kadının bakılması haram olan bir yerini görüvermenin herhangi bir sorumluluk doğurup doğurmayacağının çok haklı ve pek tabii olarak Cerir İbni Abdullah tarafından merak edilip Resul-i Ekrem Efendimiz'e sorulduğunu görmekteyiz. Efendimiz, Hemen gözünü (başka tarafa) çevir cevabıyla, bu bir anlık görmenin sorumluluk doğurmayacağını, bakmaya isteyerek devam etmesi halinde haram işlemiş olacağını bildirmiştir. Nitekim, Nur suresinde Allah Teala da "Mü'min erkeklere söyle, gözlerini haramdan sakınsınlar! (Nur suresi, 30) buyurmaktadır. İkinci hadis, kadınların örtünmesiyle ilgili emrin yani hicab ayetinin inmesinden sonra ama sahabi İbni Ümmü Mektum'un yanlarına gelivermesi sebebiyle Peygamber Efendimiz ile muhterem eşlerinden Ümmü Seleme ve Meymune arasında geçen bir konuşmayı bize haber vermektedir. Efendimiz onlara İbni Ümmi Mektum geldi diye örtünmelerini emretmiştir. Onlar, gelen kişinin ama olduğunu, bu sebeple de kendilerini görme ihtimalinin bulunmadığını söylemişler, bunun üzerine Efendimiz, harama bakma yasağının sadece erkeklere ait olmadığını kadınların da aynı şekilde namahreme bakmamaları gerektiğini bildirmek üzere "Siz ikiniz de mi amasınız, onu görmüyor musunuz?" buyurmuştur. Nitekim Nur suresinin 31. ayetinde "Mümin kadınlara da söyle, gözlerini haramdan sakınsınlar!" buyurulmaktadır. Binaenaleyh harama gözlerini yummak hem Müslüman erkeklerin hem de Müslüman hanımların görevidir. Efendimizin bu ikazı, peygamber hanımlarının özel konumlarının gereği olarak değerlendirilmiştir. Binaenaleyh müslüman kadınların, ama bir erkek geldi diye örtünmeleri gerekli görülmemiştir. Hatta Ebu Davud'un belirttiği gibi (bk. Libas 34) Resulullah sallallahu aleyhi ve sellem, kocası ölen ve evi de Medine'nin dışında olduğu için yalnız kalması uygun bulunmayan Fatıma Binti Kays'a, İbni Ümmi Mektum'un evinde iddet beklemesini emretmiş ve "o ama bir insandır onun yanında elbiseni çıkarabilirsin" buyurmuştur. Bu da gösteriyor ki, ama bir erkeğin yanında dahi örtünmek sadece Hz. Peygamber'in hanımlarına has bir görevdir. Efendimiz'in iki hanımına yaptığı bu örtünme tavsiyesi, onların ama da olsa erkeklere bakmamalarını tenbih anlamında da yorumlanabilir. Aslında şehvet duyulmaması halinde Müslüman kadınların, müslüman erkeklere göbek ile diz kapakları arası hariç bakmaları mübahtır. Ancak şehvet söz konusu olacaksa bakamazlar. Bunun tayin ve tesbiti zor olduğu için ortaya çıkması muhtemel kötülükleri önlemek bakımından ihtiyatlı davranılması tavsiye edilmiştir. Üçüncü hadis, yaşlı olsun genç olsun bir erkeğin, bir başka erkeğin avret yerine bakmasının haram olduğunu, yine kadının da bir başka kadının avret mahalline bakmasının yasaklandığını bildirmektedir. Ayrıca erkek erkeğe ve kadın kadına bir örtü altında tenleri birbirine değecek şekilde çıplak olarak bulunmaları da yasaklanmıştır. Aynı cinsten olan iki kişi için yasak olan bakma ve bir örtü altında bulunma işi, karşı cinsten olanlar hakkında öncelikle yasaktır. Nitekim müellif Nevevi şöyle demektedir: "Bu hadis bir erkeğin, bir başka erkeğin avret yerine, bir kadının da başka bir kadının avret yerine bakmasının haram olduğunu ifade ediyor. Aynı şekilde bir erkeğin bir kadının avret yerine, bir kadının da bir erkeğin avret yerine bakması öncelikle haramdır. Bunda icma vardır." Diğer taraftan yakışıklı ve genç erkeklere şehvetle bakmak da yasaklanmıştır. Tabii bu yasaklar, tedavi olmak ve mahkemede şahitlik etmek gibi zaruri haller dışında söz konusudur. Böylesi ihtiyaç ve zaruret hallerinde de ihtiyaç ölçüsünde bakılabilir. Gereksiz yere bakmayı sürdürmek bu hallerde de yasaktır. Erkekle kadının birbirinin avret yerine bakmasının haram olması, aralarında nikah bağı bulunmayanlar içindir. Karı koca birbirinin avret yerine bakabilir. Hanefilere göre erkeğin avret mahalli, göbeğin altından diz kapağının altına kadardır. Kadının ise, eli, yüzü ve ayakları hariç bütün bedeni avrettir. Karı kocanın birbirinin sadece üreme organlarına bakmamaları tavsiye edilmiştir.

Bir örtü altında aynı cinsten olan iki kişinin erkek olsun kadın olsun çıplak olarak yani tenleri birbirine değecek şekilde bulunmaları ve yatmaları homoseksüellik ve lezbiyenlik gibi sapık ilişkilere yol açabileceği için yasaklanmıştır. Hadis-i şerif, gerek aynı cinsler gerekse farklı cinsler arasında olabilecek her türlü cinsel sapma ve günahın yolunu daha baştan kapatmak için alınması gerekli tedbirleri ortaya koymaktadır. Bu tedbirlerin ne kadar doğru ve yerinde olduğu ise, günümüzün acı gerçekleriyle ispatlanmaktadır. Toplumların cinsel ve ahlaki açıdan sağlıklı fertlere sahip olabilmesi ancak, muhtemel kötülükleri önleyici tedbirlerle mümkündür. İslâm her bakımdan temiz ve sağlıklı fertler ve toplumlar istemektedir. Dinin öngördüğü bu ve benzeri tedbirleri gereksiz hatta kötü niyet mahsulü olarak değerlendirenlerin ve çağdaşlığa aykırı bulanların ne tür rezaletleri ve öldürücü cinsel hastalıkları paylaştıkları ortadadır.

Hadislerden Öğrendiklerimiz Ansızın bir haramı görmek, gözü ondan hemen çevirmek şartıyla, sorumluluk doğurmamaktadır. Namahrem kadınlara bakmak yasaktır. Erkek erkeğin, kadın kadının avret mahalline bakamaz. Karşı cinsler arasında ise bu yasak öncelikle geçerlidir. Bir örtü altında erkek erkekle, kadın kadınla çıplak olarak yatamaz. Karı-koca birbirinin avret mahalline bakabilir. Ama erkekler yanında Müslüman hanımların örtünmesi gerekmez. Harama götüren şeyler de haramdır.