banner5

'Şansa dayalı gelirler haramdır'

Yılbaşına 25 günden az bir süre kala geçen ayın sonunda satışa sunulan yılbaşı biletlerinin satışları hızlanmaya başladı. Şans oyunlarından elde edilen gelirin haram olduğuna dikkat çeken İl Müftü Yardımcısı Dr. Hamza Küçük, vatandaşları uyardı, "haramdan kaçının" dedi 

'Şansa dayalı gelirler haramdır'

Yılbaşına 25 günden az bir süre kala geçen ayın sonunda satışa sunulan yılbaşı biletlerinin satışları hızlanmaya başladı. Şans oyunlarından elde edilen gelirin haram olduğuna dikkat çeken İl Müftü Yardımcısı Dr. Hamza Küçük, vatandaşları uyardı, "haramdan kaçının" dedi 

12 Aralık 2017 Salı 14:56
'Şansa dayalı gelirler haramdır'

Her yıl yılbaşı yaklaşırken İslam’da yeri olmayan uygulamalar tartışmaları beraberinde getiriyor. Yılbaşı kutlamalarının ve yılbaşına özel sayısal loto çekilişinin yapılmasının İslam alimleri ve din adamları tarafından İslam’da yeri olmayan ve harama sürükleyen uygulamalar olduğu yönünde yapılan açıklamalara rağmen, bu uygulamalar halen sürüyor. İslam’da yeri olmayan ve haram olarak kabul edilen yılbaşı biletlerinin satışı 29 Kasım’da başlamıştı. 2017 yılının bitimine az bir süre kala yılbaşı biletinin satışları da hızlanmaya başladı. Bu yıl 61 milyon büyük ikramiyenin verileceği yılbaşı piyango çekilişinde haram olmasına rağmen ‘Ya tutarsa’ diyerek şansını denemek isteyen vatandaşlar, yılbaşı biletlerini almaya başladı. Şans faktörüne dayalı olan piyango, toto, loto, iddia, müşterek bahis, ganyan gibi tertip ve oyunlar kumar ve haram olduğuna dikkat çeken İl Müftü Yardımcısı Dr. Hamza Küçük, vatandaşları uyararak bu haramdan kaçınılmasını istedi. 

ŞANSA DAYALI GELİRLER HARAMDIR

Konuyla ilgili önemli değerlendirmelerde bulunan İl Müftü Yardımcısı Dr. Hamza Küçük, şans oyunlarından gelecek gelirin haram olduğunu anlamak için önce helal kazancın İslam dininde nasıl tarif edildiğini anlamak gerektiğini söyledi. Bu kapsamda helal kazanca açıklık getiren Dr. Küçük, şunları söyledi, “Dinimiz, para ilişkilerini veya karşıdaki kişi ile para münasebetini iki şekilde ayarlamış: birincisi karşıdakine hayır olsun diye, ikincisi de alışveriş yaparak bir kişi parasını artırabilir. Alışverişin de yolu, normal şartlarda, piyasa şartlarına göre, piyasaların verdiği imkanlar doğrultusunda koyulan kar marjı ile yapılan alışverişler helaldir. Bunların dışında İslam dininde kazancın helal olması mümkün değil gibi görünüyor. Özellikle Maide Suresi’nde Allah (c.c.) 4 madde sayıyor. Bu 4 madde Şeytan’ın amellerindendir bunlardan uzak durun diyor. Bu 4 madde nedir: Birincisi sarhoşluk verecek içecekler adı ne olursa olsun. İkincisi kumar. Üçüncüsü dikili taşlar, dördüncüsü fal oklarıdiyor. O gün için dikili taşların ne anlama geldiğini anlamak için tefsirlere bakmak gerekiyor. Dikili taşlar ve fal okları bizim bu milli piyangoya benziyor. Temelleri şansa dayanıyor. Şans oyunlarını bu manada maide Suresi ile temelde yasaklamıştır Allah (c.c.) şanstan gelen gelirler de haram kabul edilmiştir. Tabi toplumsal vicdan birazda böyle madde düşkünü olunca toplumda, yoğun bir reklamı da yapılınca, doğal olarak etkisinde kalan insanlar çok oluyor. Bunu temelde kaldırmak zor. Kaldırılabilir mi kaldırılır. Ama radikal kararlar lazım. Tabi dinin kişisel bir tarafı var. Kişi Allah’a hesabını kendisi verecek. Benim hesabımı bir başkasından sormaz. Yani devlet böyle bir şey yapıyorsa, bu devletin kendi vebalidir. O öyle yapıyor diye ben onun dediğini yapmak zorunda değilim. Dini emirlerde sorumluluk kendinindir. Buradan hareketle, bunun sorumluluğu kişilere bırakıldığı için otoriteler o konuda çok radikal davranmıyorlar. Ben Müslümanım diyen kitleye diyoruz ki, şansa dayalı tüm gelirler ne olursa olsun İslam’da caiz değildir, elde edilen gelirler de haramdır.”

KAYNAĞI İSLAM’DA OLMAYAN UYGULAMALAR CAİZ DEĞİL

Yılbaşı gecesi yapılan kutlamaların İslam kültüründe yerinin olmadığına da dikkat çeken Dr. Küçük, bu nedenle yılbaşı gecesi dinen uygun olmayan davranışlardan da kaçınmak gerektiğini söyledi. “Dinler ve kültürler, kendi duygu ve düşünce dünyalarını oluşturarak meydana gelirler” diyen Dr. Küçük, “İslam dininde de Hz. Peygamberimiz Allah’ın hükümlerini anlattı bir de bu hükümlerin uygulanmasıyla ilgili bir kültür oluşturdu. Bunlardan biri de “Kim bir kavme, topluluğa benzerse o kişi onlardandır” diye kullandığı ağır ifade. Bu Hadis’ten hareket edecek ve bunu da bir kültürden değerlendirecek olursak, Müslüman dünyanın kökeni, kaynağı kendilerine ait olmayan gayrimüslim bir guruba, insanlara ait olan bir geleneği kendisine içselleştirip de onu uygulamış olması dinen hoş görülen bir davranış değildir. Haram tabirini ne zaman kullanırız; Bu eylemi yaparken dinin kesin yasakladığı emirler var, bu emirler ihlal edilirse tamamen haram olur. Ne gibi; kişi normal günlük hayatını yaşıyor, oturuyor televizyon başına, çekirdeğini de alıyor haber izliyor. Yılbaşı günü de aynısını yapıyor. Ama yine aynı saati gelince yatıyor. Bunda hiçbir mahsuru yok. Fakat yılbaşı gecesi geldiği zaman diğer normal gecelerden farklı olarak, dinen yasak olan alkollü içki gibi içinde dinin yasak olduğu fiiller varsa yasak bir hareket olur ve kişi ondan sorumludur. Genel anlamda yılbaşı kültürünün benimsenmesi, çam ağacı alınması, süslenmesi, yılbaşına özel hazırlıklar yapılması dinen yasak ve haram denmese de hoş karşılanmayan caiz olmayan şeylerden. Tabirler önemli Caiz olmamakla haram olmamak birbirinden ayrıdır. Caiz olmamak; yapılması doğru olmayan dinin onaylamadığı şeyler. Haramlılık kesin yasak demektir. Dinen kesin yasak olan bir hal ve hareket yılbaşı gecesi işlenirse, bu geceyi kutlamak bu hareketlerden dolayı haramdır. Ama yılbaşı gecesi diğer gecelerden hiçbir farkı olmadan normal hayatını sürdürüyorsa bunda bir haram yoktur” ifadelerini kullandı. 

ABDULLAH AKİF SOLAK

Yorumlar
Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.